top of page
Nemoci na Maledivách, očkování Maledivy, lékařská péče Maledivy

Maledivy: Nemoci, očkování a lékařská péče

Nejčastěji kladenými otázkami před cestováním na Maledivy jsou dotazy na nemoci na Maledivách, jako například horečka dengue, vir zika a malárie a zda je na Maledivy povinné očkování či jaká je na Maledivách lékařská péče. Z pohledu zdravotních rizik jsou Maledivy poměrně hodně bezpečnou destinací. Očkování na Maledivy nepotřebujete žádné. Doporučuje se mít tetanovku.

Výskyt běžných a tropických nemocí na Maledivách

Většinu virů jako je dengue, zika atd. přenáší komáři, a to znamená mít s sebou při cestování na Maledivy dostatek repelentů. Na destinaci, atolu nebo ostrově nesejde. Komáři umí létat. Nejsou to ale pouze tyto dvě nemoci, o kterých byste měli vědět. Jsou tu i nemoci, které přenáší další zvířátka a také lidé…

Dengue na Maledivách - Z vlastní zkušenosti

Dengue se na Maledivách vyskytuje stejně tak, jako ve většině tropických destinacích. Pokud situaci na Maledivách srovnáme s Českou nebo Slovenskou republikou nebo s Evropou, v letních měsících se můžeme např. jezera, rybníku nebo u řeky setkat s velkými hejny komárů. I v naší zeměpisné šířce mohou komáři přenášet různá horečnatá onemocnění. Pravděpodobnost nákazy horečkou dengue je srovnatelná s nákazou onemocnění u nás, a to znamená, že horečku dengue není třeba zase tak moc démonizovat. Prevence je ovšem namístě. Horečka dengue je virové onemocnění čtyř různých typů podobné chřipce. V případě, že se nakazíte jedním typem, do konce života již na tento typ budete imunní. V případě respektování doporučení ohledně prevence a organismus nebude vážně oslaben předchozí chorobou, není třeba se obávat. Doporučujeme používat repelent, a to zejména ráno a večer před setměním. Komáři kladou vajíčka především tam, kde se nachází stojatá voda. Např. květináče, jezírka, velké listy a podobně. V TOP sezóně je výskyt komárů na Maledivách o něco nižší než v období dešťů. Neexistují ostrovy, kde komáři nejsou, nicméně ubytovací kapacity se je snaží různě likvidovat. Vlastním antikomárovačem do zásuvky nic nepokazíte. Za řadu let našeho působení v cestovním ruchu na Maledivách jsem se horečkou dengue nakazila osobně a poté pár našich klientů, kteří měli oslabený imunitní systém. Z nemoci se všichni včetně mě zcela vyléčili. Od dubna 2023 je v České republice dostupné už i očkování na dengue, které do té doby neexistovalo.

Moje vlastní zkušenost s dengue není nijak příjemná. Horečku dengue jsem prodělala na přelomu ledna a února v roce 2016. Zvracela jsem, měla průjem, vysoké horečky, velké bolesti kloubů a zad. Příznaky se u mě projevily druhý den po příletu ze Srí Lanky na Maledivy. Inkubační doba odpovídala poštípání na Maledivách. Cestovala jsem lodí na obydlený ostrov Dhangethi a již na lodi jsem začala mít horečku a zimnici. Po příjezdu na ostrov se mě horečka začala zhoršovat, 40+ a také jsem začala zvracet a mít průjem. Druhý den se vše začalo zhoršovat. Navštívila jsem místní zdravotní středisko, kde byla mladá indická lékařka. Bylo mi fakt zle, k doktorovi mě musela přivést sanitka, byť to bylo asi 300 m od domu, kde jsem ležela. Nemohla jsem se vůbec zvednout z postele. Vše, co jsem vypila, šlo okamžitě ven horem i dolem. I obyčejná voda. Indka mi píchla nějakou injekci a předepsala jakési kapky a tabletky. No povím vám, po těch kapkách jsem zvracela ještě víc, takže jsem řekla ne a z kufru vytáhla Paralen a Ibáč (Ibalgin 400). Další den jsem do sebe opravdu nic nedostala a byla jsem na tom stejně. Čtvrtý den mě otec mého, nyní už bývalého, maledivského "manžela", přinesl Kurumbu - čerstvý kokos, že prý voda z kokosu snižuje horečku a pomáhá zklidnit žaludek atd., a že je to přírodní antibiotikum. Za ten den jsem vypila 3 kokosy, nějaký ten Paralen a Ibáč a opravdu se mě začalo dělat lépe. Pátý den začala horečka ustupovat a už jsem do sebe nasoukala i suchou rýži a Coca Colu a vodu. Průšvih byl, že to šlo zase ven. Byla jsem opravdu zesláblá. Další den jsem se měla přesouvat na obydlený ostrov Rasdhoo, k matce a druhé rodině mého ex. Neměla jsem na vybranou a musela 9 hodin cestovat lodí. Po příjezdu na obydlený ostrov Rasdhoo jsem opět lehla do postele, respektive na matraci na zem. Nepředstavujte si nic luxusního, byl to velmi starý „dům“, spíše přístřešek s plechovou střechou, bez klimatizace a jenom s větrákem. Opět jsem zbytek dne proležela. Ten den jsem do sebe opět dostala suchou rýži. Sedmý den jsem byla stále zesláblá a bála se cokoliv sníst. Už mě to ale fakt nebavilo a poručila jsem si přinést nealkoholické pivo Holsten Regular a rovnou 3. Povím vám, mě se po tom od žaludku najednou udělalo dobře, že jsem ten večer snědla už i dost ostré kari s rýží. Ještě několik dalších dnů jsem byla zesláblá a šetřila se. Do dvou týdnů jsem ale byla fit. Na Maledivách jsem pak ještě pobývala další necelé 2 měsíce. Indická lékařka mi tehdá doporučila zajít si na vyšetření, jaký typ horečky jsem měla. Říkala, že se v Asii vyskytují tři druhy různých horeček s podobnými symptomy. Po příletu do ČR jsem se na vyšetření samozřejmě nedostala, ale příznaky jsem konzultovala s několika lékaři nejenom z České republiky, ale náhodně i s lékařem ze Švýcarska, a všichni do jednoho se shodli, že se jednalo o dengue. Od roku 2016 už jsem na Maledivách byla poštípaná opravdu mockrát a dengue jsem znovu nedostala. A to opravdu nemám nijak super imunitu.

Zika na Maledivách

Zika se na Maledivách nevyskytuje. Od celosvětového uveřejnění zprávy o viru Zika až do současnosti, jsou na Maledivách známy pouze 2 případy tohoto viru, a to tak, že v prvním případě byla ZIKA objevena u dvou Maledivců, kteří před návratem na Maledivy cestovali různě po světě, a to samé u dvou turistů, kteří před návštěvou Malediv také cestovali po dalších zemích, kde se ZIKA vyskytuje nebo vyskytovala.

Malárie na Maledivách

Malárie se na Maledivách nevyskytuje.

Břišní tyfus na Maledivách

Břišní tyfus se na Maledivách nevyskytuje. Vodu z kohoutku je možné pít pouze v hlavním městě Male a přilehlém městě v Hulhumale. Čištění zubů a vypláchnutí úst je možné všude. Já osobně vodu na Hulhumale a v Male občas piji a ústa si při čištění zubů vyplachuji všude a zatím se mě nikdy nic nestalo.

Žloutenka na Maledivách

Žloutenka / Hepatitida, ať typ A nebo typ B, či další typy, se na Maledivách, stejně tak jako všude na světě, může vyskytnout. Doporučujeme dodržování správné hygieny anebo očkování.

Norovirus na Maledivách

Norovirus se na Maledivách ve velkém vyskytl v červenci 2023, kdy propukla zhruba 14 denní epidemie. Do té doby s ním Maledivci neměli zkušenosti.

Žlutá zimnice na Maledivách

Žlutá zimnice se na Maledivách nevyskytuje, ale pokud jste před příletem na Maledivy méně, než jeden týden pobývali nebo cestovali přes subsaharskou Afriku nebo Latinskou Ameriku, je pro vás očkování povinné.

Prasečí chřipka na Maledivách

Prasečí chřipka se na Maledivách standardně nevyskytuje, ale nějakou náhodou se tu vyskytla v březnu 2017. Epidemie se vyskytla pouze v hlavním městě Male a jeho blízkém okolí. Během třech týdnů byla epidemie pod kontrolou.

Chřipka na Maledivách

Chřipka se na Maledivách standardně vyskytuje, čas od času vznikne i epidemie.

Angína na Maledivách - Z vlastní zkušenosti

Angína se na Maledivách standardně vyskytuje. Osobně jsem si jí prošla v březnu 2023 při inspekcích resortů a nebylo to v dom vedru a klimatizacích nic příjemného.

Laryngitida a Faryngitida na Maledivách - Z vlastní zkušenosti

Laryngitidu i faryngitidu na Maledivách rovněž můžete dostat. Osobně je v tropickém ráji mívám dost často. Velkým spouštěčem jsou všudypřítomné klimatizace běžící na plné pecky. Laryngitidy a další zdravotní problémy s nimi spojené jsou od roku 2019 jeden z hlavních důvodů, proč na Maledivách již netrávím tolik času a létám tam pouze na 2 až 3 měsíce v zimním období.

Covid-19 na Maledivách

Covid-19 se na Maledivách vyskytoval a pokud nezmizel z povrchu zemského, tak se zřejmě stále v mírných formách stále vyskytuje. Stejně tak, jako na celém světě. Ohlédnutí za Covidem a opatřeními na Maledivách.

Tetanus na Maledivách

Tetanus se na Maledivách nevyskytuje. Že je očkován proti tetanu základní očkování, a že by si každý měl hlídat, kdy byl proti tetanu očkován, snad ani nemusím připomínat.

Tuberkulóza na Maledivách

Tuberkulóza se na Maledivách v minulosti párkrát objevila, a to u cizinců asijského původu zde pracujících. Případy byly ojedinělé a okamžitě pod kontrolou. Všichni cizinci, kteří na Maledivách žijí i pracují, musí pravidelně podstupovat lékařské kontroly a testy.

Larva Migrans Cutanea na Maledivách

Larva Migrans Cutanea se na Maledivách vyskytuje, a to zejména v kočičích výkalech. Tuto larvu si po rochnění se v písku, přivezli naši klienti v roce 2016. Poměrně rychle se vylečili.

Eschrichia na Maledivách - Z vlastní zkušenosti

Escherichia coli aneb E-Coli se na Maledivách vyskytuje, stejně tak, jako všude na světě. Nákaza je ale ojedinělá. Dostat ji můžete například ze špatně zpracovaného kuřecího masa. Bohužel já osobně jsem na ni měla "štěstí" v prosinci 2022, a to díky oslabené imunitě po slabém Coviďákovi. Průjem, zvracení, zvýšená teplota a slabost. Dva dny v posteli na obydleném ostrově Huraa při služební cestě ohledně zprostředkování prodeje továrny na zpracování ryb. Nevědomky jsem s e-colou chodila skoro rok, než mi na ni přišel český lékař během preventivní prohlídky. Během toho roku jsem byla stále unavená a bolela mě záda. Oslabená imunita se projevila nepříjemným zvýšeným výskytem kvasinek, na které jsem nikdy netrpěla a doživotním soužitím se streptokokem agalactiae. Prý na něj neexistuje léčba. Zkoušela jsem snad vše. JJ, Maledivy mi opravdu dávají zabrat. Kdokoliv, kdo čtete tento odstavec a máte se streptococcus agalactiae zkušenosti či jste se nějakou záhadou vyléčili, dejte mi prosím vědět.

Pohlavní choroby a virus HIV na Maledivách

Pohlavní choroby i virus HIV se na Maledivách vyskytují stejně tak, jako všude na světě. Byť jsou Maledivy muslimskou zemí, „čára není zeď“, je mezi místními pohlavní choroby i HIV možné najít. Stejně tak, jako u tuberkulózy musí všichni cizinci, kteří zde žijí a pracují, pravidelně podstupovat lékařské kontroly a testy. Maledivy nejsou destinací určenou pro sexuální turismus a sexuální turistika je zde zakázaná a trestná. I přesto je mnoho Maledivců docela dost promiskuitních. Máte-li zájem o sexuální turistiku, doporučím Thajsko nebo Jamajku.

Povinné očkování, když letíte na Maledivy

Doporučujeme: Tetanus

Povinné: Žlutá zimnice v případě, že jste méně, než jeden týden před příletem na Maledivy navštívili oblasti s výskytem této choroby.

Dobrovolné: Žloutenka typu A a B

Covid-19: Není vyžadováno

Co se týká očkování Maledivců, zde byla povinná pouze stejná očkování, které jsme měli povinné jako malé děti i my. Od loňského roku je zde povinným očkováním i vakcína žloutenky typu A a B.

Zdravotní péče na Maledivách

Zdravotní péče na Maledivách, na městských obydlených ostrovech, už je dnes díky soukromým evropským klinikám na lepší úrovni. Ještě v roce 2015 tomu ale tak nebylo. Soukromá zdravotní péče ale není nejlevnější. Maledivci stále za zdravotní péči létají na Srí Lanku, do Indie, Singapuru, Dubaje nebo Thajska či dalších zemí. Na každém obydleném ostrově a resortu je malé zdravotní středisko, kde je přítomen lékař. Se zdravotními středisky na obydlených ostrovech i v resortech mám osobní zkušenosti. Na větších a městských obydlených ostrovech jsou i nemocnice. V případě komplikací se jak z obydlených ostrovů, tak z resortů pacienti lodí či letecky převáží do hlavního města Male nebo na ostrov Hulhumale, kde se nachází výborná soukromá nemocnice Tree Top Hospital a několik dalších soukromých klinik a státních nemocnic. Před cestou na Maledivy nezapomeňte na dobré cestovní pojištění.

Doporučené očkování v případě kombinace Malediv a Srí Lanky

Doporučujeme: Tetanus

Doporučené: Žloutenka typu A a B, břišní tyfus (Srí Lanka)

Důležité odkazy před a po dovolené v případě tropické nemoci

Před dovolenou: www.cestovni-nemoci.cz

Očkování: www.ockovacicentrum.cz & www.centrumcestovnimediciny.cz

Po dovolené a s příznaky: www.bulovka.cz/tropicke-nemoci & pro Brňáky www.e-globals.net/ambulance

Vždy je pouze jenom a jenom na vás, co vlastně při cestování chcete riskovat. Kdo cestuje hodně a často, měl by základní očkování jako je tetanus, žloutenka typu A a B a břišní tyfus, určitě mít.

Snad jsem vás tímhle článkem „nevyděsila k smrti“, „páč“ to opravdu nebylo mým záměrem. Brzy na Maledivách na viděnou…